Chiang Khan - Pak Chom - Sangkhom - Reisverslag uit Sangkhom, Thailand van Marry en Sjaak Groot - WaarBenJij.nu Chiang Khan - Pak Chom - Sangkhom - Reisverslag uit Sangkhom, Thailand van Marry en Sjaak Groot - WaarBenJij.nu

Chiang Khan - Pak Chom - Sangkhom

Door: Sjaak en Marry

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

26 December 2013 | Thailand, Sangkhom

Lieve allemaal,

Jammer dat het weer zo saai is in Nederland en Frankrijk. Hier hebben wij prachtig mooi weer. 's morgens was het tot vandaag toe wel erg koud en keken de mensen hier bedenkelijk naar onze blote benen. Maar 's middags verdwijnt de mist en nu is het zalig weer. Vandaag hebben wij een rustdag het is nu 2de Kerstdag.

dinsdag 24 december
Chiang Khan - Pak Chom (40 km)

Wij ontbijten vanmorgen bij het water van de Mekong. Het is nog rustig hier, het is ook vroeg, fris dus veel (toeristen en Thai) liggen nog lekker in bed en gelijk hebben ze. Wij wandelen nog even door de rustige (anders drukke) winkelstraat en nemen nog een mooie foto van de speciale houten huizen.
De route is heuvelachtig en gaat langs de Mekong, de Mekong is aan de linkerkant van ons en daarachter ligt Laos. We doen het rustig aan (doen we altijd hoor) maar vandaag moeten we maar 40 km. We zien een weefster een kleed aan het weven en tegenover een tempel zien wij 2 stenen beelden die 2 stevige penissen voorstellen. Bij deze penissen zien wij offergave's van de mensen, bedenk zelf maar waarvoor. In een van de dorpjes langs de Mekong verkopen ze stenen uit de rivier. Ook zien wij stapels bananen klaarliggen voor de handel. Veel cocosnoten naast de hutjes, waarvoor weten we nog niet . Tussen de middag komen we al aan bij ons resort, een huisje vlak bij de Mekong. Met het boekje " hoe en wat in het Thais", gaan wij op pad voor onze lunch. Fried rice met kip en voor mij rijst met groente, heerlijkkk! Dan nog even opzoek naar een internet cafe voor de kerstwens, wij vinden geen internet maar na vragen, bezoekje plaatselijke bibliotheek vinden we er uiteindelijk eentje. 's Avonds (ons Kerstavond diner) zitten wij in een local restaurantje waar de Thaise oma van alles van ons wil weten. Met het " boekje" , komen wij een paar stappen verder. Zij is 84 jaar en haar zoon is 56 jaar. Veel lachen om onze uitspraak.

Woensdag 25 december( Eerste Kerstdag ).
Pak Chom - Sangkhom (63 km)
Mistig, fris maar rond 10.00 uur al beter weer!
Vanmorgen wordt ons Kerstontbijt verzorgd door de guesthouse mevrouw. Een lekker gebakken eitje, broodjes jam en koffie en thee voor 2,50 euro, we genieten!!
We gaan naar het Oosten langs de Mekong. De route is heuvelachtig maar best te doen. Een leuke route (wel af en toe klimmen maar dat zijn we gewend) met om de 5 km een dorpje. We zien veel rubberplantages en ook weer latex lappen hangen te drogen.We zien Vis aan een draadje te drogen en een paar mannen en vrouw die houtskool aan het maken zijn. Dit gebeurt in een zelfgemaakte lemen grot waar ze het hout in smeulen. Op een gegeven moment komen we een soort plant tegen wat we niet herkennen. Later komen wij erachter dat dit tabaksplanten zijn en zien wij het in een overkapping hangen om te drogen. Vrouwen rijgen de bladeren aan een stokje en later verhakken ze dit tot tabak. Wij zien dit liggen op gevlochten bamboe matten. Rond 14.00 uur komen we aan bij ons Bouy Guesthouse aan. We zijn verrast door de mooie kleine bamboe hutjes met balkonnetjes en op palen met uitzicht op de Mekong. Het ziet er fantastisch uit!!! Vanuit je bed kun je over de Mekong uitkijken. Er bloeien ook mooie bloemen zoals Canna's. En er is ook een hangmat waar Sjaak 's middags even lekker in ligt te slapen. Er is hier een restaurant en als je iets wilt drinken kun je het zelf pakken maar moet je het opschrijven in je eigen boekje waar je huisnummer op staat. Ook wat je gegeten hebt schrijf je op. Als je weggaat reken je af, lekker simpel en relaxed. Wij komen ook nog 2 reislustige Nederlanders tegen van 70 jaar die elk jaar wel een fietsreis maken van 3 tot 5 maanden. 's avonds eten wij met elkaar en horen wij veel van hun prachtige reisverhalen dus, na deze reis volgen er wel meer, hopen we.

Donderdag 26 december
2de Kerstdag (rustdag in Sangkhom.)
Wij besluiten om vandaag te rusten, weinig te doen. Een beetje lezen in de hangmat, koffie drinken, even over de markt.
Gewoon Kerst vieren op deze mooie locatie dus alle tijd voor internet.

Lieve allemaal,
Geniet vandaag nog van jullie Kerst

Liefs;
Marry en Sjaak

• 26 December 2013 - 10:14

Linda:

Lieve papa&mama,

Geniet lekker van jullie rustdag! Grappig dat jullie nog oudere toeristen op de fiets tegenkwamen, ik zie jullie op jullie 70ste ook nog wel rondfietsen aan de andere kant van de wereld :-)
    Wij gaan zo weer aan de slag, gister was het knap weer en hebben we al een deel van de boeidelen vervangen en een groot deel van de woonkamer aan de voorkant is al gestuced! Ik denk dat jullie wel zullen opkijken als jullie terug zijn.

Liefs Casper en Linda

• 26 December 2013 - 11:45

Marianne En Jan:

Lieve schatten, wat hebben jullie het heerlijk daar, heerlijk zo in een hangmatje en al die leuke contacten met de bevolking, ook als je de taal niet spreekt kan je toch intens contact hebben en daar van genieten. Wij zouden nu wel even bij jullie willen zijn daar aan de Mekong..... Maar wij hebben het hier ook heel gezellig. Buiten regent het, (jammer dat het niet sneeuwt) De hele kamer ligt vol met lego waar Zoë en Pippa mee spelen, we zitten met z'n drieën aan tafel Jan, Gijs en ik, alle drie met een computer voor onze neus. Vanavond eten we een kerstkonijn die Odile voor ons heeft geslacht. Vers uit het hok dus met de kop er nog aan. Die hakt Jan er wel af straks.....Lailla is even aan het douchen in de gite en nu slaan de stoppen door. Twee ecletriische kachels, een boiler , een haardroger en een straalkachel in de douche is toch echt te veel. Dan hebben jullie het daar makkelijk, met de zon die warmte geeft. Heerlijk. Wij kijken ook al uit naar ons reisje naar Sri Lanka. Alle papieren zijn binnen.
    Wat hebben we het toch goed.
    Fijne kerst nog verder en tot de volgende keer.
    Liefs,
    Marianne

• 26 December 2013 - 16:37

Andre En Margareth:

lieve Marry en Sjaak
    Prachtig om te lezen jullie verhalen
    Veel gezien, gefietst, leuk het contact met de bevolking, kortom; is echt genieten voor jullie (en vast wel es wat afzien tijdens de fietstochten/ klimmen enz.)
    Vanmorgen hebben we weer flinke prestaties geleverd... 10 km gewandeld met de kerstcross.. best mooi weer en gezellig door de blubber banjeren.
    We wensen jullie nog hele mooie avontuurlijke dagen (tja, weken kan ik niet meer zeggen..) en genietze verder!
    veel liefs Andre en Margareth

• 26 December 2013 - 19:31

Sara:

Lieve Marry en Sjaak,

Wat geweldig om jullie mooie verhalen te lezen! Deze kerst zullen jullie niet snel vergeten denk ik. En wat een mooie foto's maken jullie, leuk hoor...ik krijg er ook weer helemaal reislust van.
    Hier gaat alles goed. Vandaag zijn we naar Enkhuizen geweest en gisteren lekker thuis met mijn zussen. Was gezellig.
    We wensen jullie nog veel plezier toe de komende dagen, geniet er lekker van!
    Veel liefs Arthur en Sara en een knuffel van Tim en Jelle

• 27 December 2013 - 14:09

Piet En Gerdien:

even jullie verslagen gelezen, dit is wel genieten zeg wel een aparte kerst denk ik.
    hadden wel redelijk weer met de kerst, het was in ieder geval droog.
    hebben twee dagen rondje egboet gewandeld, veel meer kan Piet niet.
    het is nu 11 dagen geleden dat hij geopereerd is, gaat heel goed en heeft geen medicijnen gebruikt. alleen de eerste dagen wat paracetamol.
    verder is alles goed hier en we wensen jullie nog een fijne vakantie en doe voorzichtig.

• 28 December 2013 - 00:47

Klazien En Piet :

Hoi Sjaak en Marry
    Wat een belevenissen zeg en wat een kilometervreters zijn jullie! Jullie zullen wel flink eelt op je achterste hebben gekweekt! Maar daarnaast ook heel erg genieten van de natuur en cultuur! Mar heb jij ook nog een offergave gedaan? Ben benieuwd! Ik zie jullie op je 70e ook nog wel fietsen door de jungle hoor! Ik hoop dat wij op die leeftijd ook nog zo reislustig kunnen zijn!

Ondanks het rotweer hier hebben we een leuke Kerst gehad en lekker buiten de deur gegeten en gebowld met Zoë en Silvan. Voor de Kerst was het heel druk en had ik extra vrij genomen om te helpen in Zoë's bloemenzaak. Natuurlijk trots en blij dat het allemaal zo goed is gegaan! Nu nog heerlijk vrij tot 6 januari en dan weer een nieuw jaarcontract, zo ook voor Piet!

Genieten jullie nog maar even, zodat wij ook nog even van jullie belevenissen kunnen genieten!

Dikke kus van ons

• 28 December 2013 - 00:47

Klazien En Piet :

Hoi Sjaak en Marry

Dikke kus van ons

• 28 December 2013 - 13:56

Rik:

Hoi Marry en Sjaak,

Wat een mooie verhalen. Kwam veel bekends tegen van mijn reis door Thailand heen. Gelukkig is het vandaag weer wat mooier weer, we wisselen de regen met de zon lekker af. Bij jullie is het een stuk beter. Veel suc6 nog met de laatste kilometers op de fiets, hoop niet dat deze het zwaarst voor jullie zijn. Geniet van de laatste dagen in het mooie Thailand en de lekkere noedels, mie en rijst :)

Rik