Dan Sai - Ban Pak Huai - Chiang Khan - Reisverslag uit Chiang Khan, Thailand van Marry en Sjaak Groot - WaarBenJij.nu Dan Sai - Ban Pak Huai - Chiang Khan - Reisverslag uit Chiang Khan, Thailand van Marry en Sjaak Groot - WaarBenJij.nu

Dan Sai - Ban Pak Huai - Chiang Khan

Door: sjaak en marry

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

23 December 2013 | Thailand, Chiang Khan

Dan Sai - Ban Pak Huai (70 km)
Zondag 22 december
Het is koud en mistig. We hebben 4 lagen kleding over elkaar heen en toch nog in korte broek. De mensen kijken ons aan alsof we gestoord zijn en we zijn natuurlijk prettig gestoord!
Eerst gaan we nog even naar de witte Wat gebouwd om de vrede te vieren tussen Thailand en Laos. Geen bijzondere tempel maar alleen om het verhaal is het bijzonder voor ons. Als we aan onze route beginnen zien we onderweg mensen om vuurtjes heen zitten om zich aan te warmen. Om 8.15 uur zitten wij al op de fiets en om 10.00 uur kan de eerste laag kleding uit en zien wij een bleek zonnetje. Om 12.00 uur fietsen wij alweer in ons shirt. We komen een vrolijke optocht tegen met trommels, mooi opgemaakte meisjes en sportteams met vaandels en spandoeken, voorop rijdt de auto met de bekers. Ze zijn op weg naar een sportveld bij een school en iedereen is superblij. Wij denken dat ze kampioen zijn. Onderweg eten we noedelsoep en er wordt een meisje gehaald van de overkant die goed engels kan praten. Ze is au-pair geweest in Noorwegen. Het halve dorp zit om ons heen ons te observeren hoe we eten en te luisteren naar ons verhaal via dit meisje.
Zij vertelt ons over Sukram (waterfeest), wat 1x per jaar wordt gevierd in april. Ze gooien elkaar nat om als het ware zichzelf te reinigen voor het nieuwe jaar, vertelt ze ons. We krijgen nu slecht wegdek, grind, gaten en af en toe onverhard. We moeten goed oppassen voor de kuilen, gelukkig komen we ook stukken goed asfalt tegen zodat we beter kunnen genieten van de omgeving, want die is prachtig. Langs de rievier de Huai zien we rivier wier wat te drogen hangt. We fietsen langs deze rivier waar aan de overkant Laos ligt. We gaan ook even kijken bij de grensovergang van Laos maar blijven in Thailand. Dan komen we bij ons guest house aan, dit ligt mooi aan de rivier. Wij logeren vanacht in een kleine bungalow met zeer eenvoudige voorzieningen maar de gastheer en vooral de vrouw zijn super lief. Als we aankomen krijgen we meteen papaya en de gastvrouw maakt op verzoek van ons eten klaar. Het is een verrassing voor ons want ze gaat deels Thais deels Laotiaans koken. Het eten smaakt heerlijk alleen zitten er ook gefrituurde insecten bij en ik proef een halve en dappere Sjaak wel 4, hij durft. Gelukkig leeft hij nog.

Ban Pak Huai - Chiang Khan (52) km
Maandag 23 december

Het is weer mistig maar iets minder koud dan gister. Alle lagen kleding moeten weer aan en ik heb sokken bij mijn sandalen en korte broek, geen gezicht maar wel lekker warm voor het begin.
We hebben ons eigen ontbijt, soort krentenbrood, cakebroodjes en fruit.
Als wij willen gaan komt de gastvrouw heel lief met hete thee en mooi verpakte rijst(in bananenblad) met cocos. De gastheer fietst een stukje met ons mee naar de stroomversnelling en als een trotse haan voorop door het dorp. Maar... voor de eerste klim haakt hij af en gaat weer terug.Wij vinden het prima zo en ook grappig. Weer een slechte weg met af en toe pittige klimmetjes tot 18 %. Een wonder dat we nog vooruit komen en dat de banden heel blijven. Ze zijn op bepaalde stukken hard aan het werk om de weg te verbeteren en dat is hard nodig. We komen weer veel rubberplantages tegen en nu ook mandarijn bomen waar Sjaak natuurlijk even een paar plukt. Dan een rijdende winkel tuktuk met allemaal messen. Ook zien we pepers die liggen te drogen en een vrouw die het soort knol aan het oogsten is wat wij eergister zagen te drogen op de weg. Wij vragen of het te eten is, ja hoor neem maar een hap. Sjaak vindt het wel redelijk maar ik vind het niet zo. Dan komen we bij de rivier de Mekong aan deze is heel breed. De Mekong loopt door tot Zuid Vietnam en heeft hier een roodachtige kleur van de aarde die erin zit.
We gaan lekker langs de Mekong tussen de bananenbomen, genieten van ons lunch pakketje rijst. We zien de mensen vissen in smalle houten bootjes. Als we weer fietsen zien we een man manden vlechten en we kijken even hoe hij dit doet. Aangekomen in Chiang Khan zoeken wij een slaapplaats maar ze vragen teveel geld 1000 Bath (25 euro). Dit vinden wij te deur dus vragen we verder, er zijn veel guesthouses. De 3de vraagt 600 Bath en dat vinden wij prima. Een mooie kamer aan de mekong, onze was hangt te drogen aan het hekje langs de Mekong.
We logeren aan de mooie winkelstraat van Chiang Khan met zijn teakhouten huizen waar overdag en 's avonds veel winkeltjes en eethuisjes zijn. Dit is een toeristische plek voor de Thai. Het is hier zo ontzettend leuk en leuke winkels, ik kan me bijna niet beheersen maar heb me beperkt tot 2 doeken. We moeten nog fietsen en nog klimmen.

• 23 December 2013 - 21:48

Paul:

Hallo ouders,

Leuk die fietsverhalen. Wel balen dat het af en toe zo mistig is. Stoer dat sjaak de insecten had gegeten. Was het lekker? Veel fiets plezier en ook daar fijne feestdagen.

Liefs paul en ook van tien

• 24 December 2013 - 01:14

Klazien:

Hoi Sjaak en Marry

Wat een leuke verhalen en natuurlijk ook heel herkenbaar, zo ook Sunkran! (Nieuwjaarsfeest). Dat vierden ze ook toen wij er waren in de maand juni! Ja, en natuurlijk moet je de insecten ook proeven! Marry houdt het liever bij bananen lees ik! Genieten jullie nog maar lekker van de mooie natuur, Wat's en aardige mensen.......

Groetjes Klazien en Piet

Marry en Sjaak

Lieve lezers, Wij zijn blij dat wij deze mooie reis kunnen maken. Het reisplan is bijna gereed. We beginnen in Bangkok met een korte fietsdag in een kleine groep en ook nog even op bezoek bij ons nichtje Tessa die in Bangkok woont. Daarna gaan wij met de trein of bus naar Chaing Mai en dan begint onze fietstocht van 18 dagen naar Udon Thani. Daarna gaan wij weer met trein of bus naar Bangkok om daar oud en nieuw de vieren. 2 januari vliegen wij weer terug, een ervaring rijker. Via deze site kunnen jullie ons volgen, als wij de gelegenheid hebben om een internet cafe te vinden. Geniet van de verhalen en de foto's, wij gaan genieten van deze fietstocht van ruim 1000 km. Liefs; Sjaak en Marry

Actief sinds 10 Nov. 2013