Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Marry en Sjaak Groot - WaarBenJij.nu Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Marry en Sjaak Groot - WaarBenJij.nu

Bangkok

Door: sjaak en marry

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

03 Januari 2014 | Thailand, Bangkok

Hoi allemaal,

Ik zit nu thuis in een regenachtig Hauwert achter de computer nog even ons dagboek bij te werken.
De laatste dagen zal ik nog even in het kort beschrijven want als dit boek klaar is, is het meteen een mooi reisdocument voor ons.
Wij zullen er later ook nog wat meer foto's bij plaatsen om het compleet te maken.

31 december (oudjaarsdag)
Bangkok
Om 6.00 uur komen wij aan in Bangkok met de trein. Een tuctuc brengt ons naar het hotel en we kunnen gewoon nog lekker onze kamer in.
Douchen en nog lekker even uitslapen. Dan wandelen richting het paleis van de Koning. Het is daar heel erg druk en het krioelt van de mensen. Wij buitenlanders moeten naar een andere ingang als de Thai en wij moeten onze benen en armen bedekken. Omdat we in korte broek lopen en het zo erg druk is en we ook niet binnen mogen fotograferen is de lol er eigenlijk af. Dus besluiten we het Paleis van buiten te bekijken. Het is prachtig hoor en van binnen zeker maar we wandelen verder langs de Wat met de liggende Boedha. Dus........... hier ook even langsgewandeld, binnen gekeken, niet binnen geweest maar door naar de overkant. Hier staat de "Wat Aruna". Deze Wat wordt tempel van de dageraad genoemd omdat het eerste zonlicht hierop valt en Aruna is de godin van de morgenstond. De Chedis (torens van de tempel) zijn helemaal bedekt met stukjes gebroken keramiek. Sjaak is helemaal omhoog geklommen maar ik niet want ik liep daar in een lange (leen) rok en vond het toch wel eng op de smalle steile trap. Het is echt de moeite waard om dit te zien vooral het mozaikwerk van keramiek is erg mooi gemaakt en hier was het gelukkig niet zo druk. Je moet er ook een heel stuk voor lopen of even snel met de boot over. Terug gingen wij dan ook even snel met de boot over voor een prikkie ben je aan de overkant. Bij het water is het prachtig om te kijken naar de longtail bootjes die over het water een scheuren en waarmee je even een snel tochtje kunt maken. Dit zijn lange bootjes van hout met een vrachtwagenmotor en een lange vin die niet diep in het water gaat. Als ze dan in het water gasgeven dan is dit een walm van zwart rook. Ook lopen we langs veel kraampjes waar amulettten te koop zijn met afbeeldingen van Boedha en andere religieuze figuren. Ze worden bekeken met een loep door de mannen die met deze amuletten om hun hals meer geluk willen hebben; hetzij in de liefde of meer geld. Ook zien we iemand een flesje cola kopen, de verkoopster giet de cola in een plastic zakje, doet er ijsklontjes in en een rietje bij.
Zo gaat dat hier! Wij genieten ondertussen van de drukte, het lekkere fruit en als wij bij ons hotel zijn doen onze voeten zeer. Dus....... douchen rusten om daarna weer lekker eten. 's Avonds even naar de gezellige trotterwijk een biertje drinken maar om 21.30 uur besluiten we toch maar terug te gaan naar onze kamer we zijn doodmoe. Het vuurwerk willen we later op een open plek in de buurt van het hotel bekijken. Jammer genoeg zien wij weinig alleen heel veel geluksbalonnen en dan is het 24.00 uur.
Wij wensen elkaar nieuwjaar, sms en de kinderen en gaan snel slapen. Een dagje Bangkok is vermoeiender dan 60 km fietsen, vinden wij.

1 januari (nieuwjaarsdag)
Gelukkig nieuwjaar!!!!!!!!!!!

Lekker uitslapen, eten en wandelen naar Wat Sekhet "de tempel van de gouden berg". Weer een eind wandelen naar deze tempel en daarna naar de Chinese wijk. We zijn weer lekker uitgerust en genieten van het ontbijt in het hotel. Voordat we bij de tempel zijn lopen we door de kleine straatjes in Bangkok. Het leeft met al die local eethuisjes, winkeltjes en de was die overal hangt. De mensen leven allemaal buiten en voor ons is het een groot theater. De tempel is niet echt bijzonder het mooie ervan is dat je hoog kunt klimmen en een mooi zicht over Bangkok hebt. Ook hier is het weer druk en wij lopen achter de menigte aan want ook de Thai heeft een vrije dag om uit te gaan met het gezin.
Bij deze tempel hangen veel klokken waar iedereen even een duw aan geeft om zo de wensen in vervulling te laten gaan. Ze gaan dan alle klokken langs dus je begrijpt dat dit een lawaai is. Ik doe een rij en wens maar alle goeds voor iedereen voor dit nieuwe jaar, wie weet lukt het. Als we het uitzicht bewonderd hebben besluiten we richting de Chinese wijk te lopen. Weer door allerlei straatjes, komen we uiteindelijk in de drukke nauwe straatjes. Maar........ eigenlijk vinden we dit te druk en is er veel van hetzelfde te koop dus zoeken we de ruimte. Hier zijn ook nog genoeg winkeltjes en kunnen we wat meer om ons heen kijken.
In Bangkok zijn nu veel europeanen en vooral veel back packers. In deze buurt drinken wij gezellig een biertje en bekijken we de volbepakte toeristen. De jongeren met rugzakken en de kleding van de Thaise markt aan. Wijde hangbroeken (waar je natuurlijk geen Thai in ziet) maar wij vinden het heel erg leuk om te zien een beetje hippie achtig.
Vlak bij ons hotel is ook een mooie wat. Er Staat hier een heel grote goudkleurige Boedha en veel mensen geven nu geld aan de tempel.
Aan een gekleurde slinger van stof nieten zij geld om het nieuwe jaar goed te beginnen. Eind van de middag zijn wij weer in ons hotel waar ik het zwembad in duik en Sjaak het bed in duikt. 's Avonds besluiten we toch maar weer naar de gezellige trotterwijk te wandelen waar we heerlijk eten en genieten van het uitzicht. Helaas kunnen we geen fruitshake bestellen want er was vandaag geen markt volgens de vrouw.
Maar......... de kipnassi en garnalennassi smaakte ons heerlijk. Nog even door een donker Bangkok en dan onze tassen klaarmaken want morgen gaan wij met het vliegtuig naar huis.

2 januari
Naar huis, onze taxi is zelfs te vroeg maar wij zijn klaar.
Nog even shoppen op het vliegveld, Thaise rum voor de mannen en dan vliegen we mooi op tijd naar huis. Het is in Nederland 6 uur vroeger dus maken wij een lange dag. Ons vliegtuig komt om 19.00 uur aan en de vlucht was prima met heel veel eten, voor ons een beetje te. Linda, Casper, Tineke en Paul wachte ons op bij het vliegveld. Even gezellig koffie, kletsen en naar huis en lekker slapen.
Het was een geweldige reis!!!!!!!!!!!!

Liefs;
Marry en sjaak

• 03 Januari 2014 - 18:11

Henny En Jan:

Blij dat jullie weer thuis zijn en zo genoten hebben. Jullieook de beste wensen voor dit jaar. Jullie kunnen dit in je zak steken. Bedankt voor de mooie verhalen en de foto's.
    Rust lekker uit voordat het werk begint
    Henny en Jan

• 04 Januari 2014 - 01:22

Klazien:

Hoi vakantiegangers

Welkom thuis weer in het koude kikkerland! Het zal wel weer even wennen zijn na zo'n prachtige indrukwekkende vakantie en hopelijk hebben jullie niet al te veel last van een jetlag! Ik heb in ieder geval genoten van de verhalen, verslagen, foto's en natuurlijk de fotoboeken er ook weer eens bijgepakt..... Heel leuk dat de kinderen met aanhang jullie op kwamen halen....Geniet nog maar even van de vrije dagen en in ieder geval tot Dekkertjesbuffet! Wordt vast een tropische verrassing!! Groetjes van hier!

• 04 Januari 2014 - 13:03

Marianne En Jan:

Welkom thuis, globetrotters. Fijn dat alles goed is gegaan en jullie weer gezond zijn teruggekeerd in Hauwert. Wij hebben genoten van jullie reisverhalen en prachtige foto's.
    Nu nog een tijdje lekker nagenieten en dat zal zeker lukken met deze mooie reisherinneringen die jullie op schrift hebben gesteld.
    Liefs en tot ziens?
    Marianne en Jan