Sangkhom - Si Chiang Mai - Nongkhai - Reisverslag uit Nong Khai, Thailand van Marry en Sjaak Groot - WaarBenJij.nu Sangkhom - Si Chiang Mai - Nongkhai - Reisverslag uit Nong Khai, Thailand van Marry en Sjaak Groot - WaarBenJij.nu

Sangkhom - Si Chiang Mai - Nongkhai

Door: marry en sjaak

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

30 December 2013 | Thailand, Nong Khai

Hoi allemaal,

2de poging hoop dat het nu lukt.
Bedankt voor alle reacties en gelukkig zijn jullie en wij ook goed de Kerst doorgekomen.
Vandaag zijn wij in Nongkhai en om 18.20 uur pakken wij de nachttrein naar Bangkok. Hopelijk is het niet zo erg onrustig in Bangkok.

Vrijdag 27 december
Sangkhom - Si Chiang Mai (41 km)
Het is fris, nevelig maar de zon laat zich al een beetje zien.
We ontbijten nog even voor ons mooie hutje aan de Mekong en dan gaan we van start. Vandaag is de route heuvelachtig met een paar stevige klimmetjes en stukjes onverhard wegdek. We zien regelmatig vissersbootjes van Laos naar Thailand varen en wij denken dat ze vis verkopen in Thailand. We fietsen rustig dorp uit en genieten op onze fiets.
Het is wel weer even wennen na de rustdag maar ook heerlijk om weer verder te gaan. We komen weer veel tabaksplantages tegen en zien veel schoffelende mannen en vrouwen. De oudere vrouwen dragen vaak van die grappige rieten hoedjes. Als wij ze op de foto nemen gaan ze er helemaal voor staan. Onderweg komen we langs een hutje waar een vrouw een mandje vlecht wat gebruikt wordt voor kleefrijst. Ook zien we veel peperplantages en bij een van deze plantages stoppen wij om even te kijken. De mensen zijn rode en lichtrode pepers aan het plukken en een man gebaart naar mij " neem even een hapje" ik gebaar terug " doe het zelf maar" , hij lachen natuurlijk. We fietsen langs een beroemde tempel " Wat Hin Mak Peng" en stoppen daar om even te kijken. Er staat een grote monnik in en wij denken dat de tempel beroemd is om deze heilige monnik. Ook zien we langs de weg veel annanas te koop en velden waar ze zijn gesneden. Langs de Mekong zijn de mannen en vrouwen de dijk aan het verzwaren met grote stukken steen. Ze stoppen deze stenen in gazen manden en als de mand vol is dekken ze dit af met een gazen deksel. Sjaak neemt een foto en wij zeggen " You are very strong" , dan lachen ze. Een man tilt zelfs even een zware kei boven zijn hoofd als Sjaak de foto neemt. Als we bij Si Chiang Mai zijn zien wij stukken vlees en worsten te drogen hangen in de zon, brrr je wordt ter plekke vegetarier. Dan zijn we bij ons logeeradres een wat lelijke kamer maar met een heerlijke warme douche dat is ook wat waard. Voor het hotel kunnen we gelukkig mooi buiten op de boulevard zitten. In de Mekong zien wij dan ook allemaal kweekbakken met grote vissen, ze worden af en toe gevoerd dan springen ze omhoog. Tussen de middag nog een grote vis gegeten met rijst, spicy mi en spicy papaya salade, onze darmen hebben het eventjes moeilijk. Dit stadje is niet echt sfeervol een beetje een dooie boel. Vroeger was dit de oversteekplaats naar Laos naar de hoofdstad Vientiane. Sinds de vriendschapsbrug die vlakbij Nongkhai ligt is deze plaats niet meer belangrijk en dit merk je duidelijk.

Zaterdag 28 december
Si Chiang Mai - Nongkhai (43 km)
Ons eigen ontbijtje geregeld langs de Mekong. Het is fris en waait wat.
We beginnen dan ook weer met 4 lagen kleding.
Onderweg komen we weer veel tabaksplantages tegen. Er wordt ook veel bestreidingsmiddel gebruikt, we ruiken het. Dus... rokers dit krijg je er cadeau bij. In Thailand kom je best veel ladyboys tegen zelfs in de kleinste dorpjes en dit is heel normaal voor de Thai die wij spreken. Over een hobbelige weggetje zien wij een tuctuc vol geladen met eieren, dus rijdt hij ook heel voorzichtig. We fietsen vandaag over vlakke wegen en langs een klein weggetje in een dorpje zien we hanengevechten. De 2 hanen vechten in een soort lek kinderbadje en de mannen staan eromheen met wat drank erbij. wij vinden dit geen fijn gezicht en fietsen maar snel door zonder een foto te nemen. We fietsen onder de vriendschapsbrug (grensovergang Laos/Thailand) door. In de stad Tha Bo zien wij de schoolkinderen terug komen van kamp. Ze krijgen nog allemaal chips mee en de ouders staan te wachten. De kinderen in Thailand snoepen veel als de scholen bijna uit zijn maken de verkopers hun stalletjes met zoet eten en drinken klaar voor de kinderen die uit school komen. Je ziet nu ook best veel dikkere kinderen. In Nongkhai is het hotel wat wij willen vol dus zoeken we verder. Er zijn hier genoeg slaapplaatsen en na een poging of 3 hebben wij een mooie slaapplaats. In onze kamer is ons bed van houtsnijwerk. Helaas geen buiten maar bij de Mekong is genoeg ruimte om te zitten. Wij zitten vlak bij de dagelijkse markt en op zaterdagavond is er avondmarkt langs de Mekong. Alles is mooi verlicht en er wordt ook gedanst op de muziek van een bandje. De plaatselijke dansgroep geeft ook nog een voorstelling een soort line dance. De andere mensen stijldansen met speciale kleding, heel mooi en wij hebben ook nog even op de dansvloer gestaan. 's Avonds hebben we zelfs een wijntje gedronken. In Thailand is dit moeilijk te krijgen en voor de Thai veel te duur. Wij betaalden dan ook 80 bath voor een glaasje (is 2 euro).

zondag 29 december
Nongkhai (25 km)
Een vrije dag, we slapen uit tot 8.30. We willen graag naar de tempel " Wat Khaek". In deze tempeltuin staan beelden van Boun Leua Souritat. Deze kunstenaar is verdreven uit Laos en hierheen gekomen. Zijn beelden worden gemaakt van oud ijzer, bakstenen en daarna besmeerd met cement. Het zijn beelden van goden maar ook van gewone mensen die een stukje levenswijsheid uitbeelden. Ook eigenlijk het gewone leven, geboorte en dood. Met de gps komen wij er via een leuke route. Sommige beelden zijn heel erg groot en hoog. Het is prachtig om te zien de moeite waard. De kunstenaar ligt zelf in de tempel begraven maar dat kun je niet zien. Na deze fietstocht gaan we even naar het treinstation toe om te kijken of we daar een schooltje zien. Het is dikke pech de scholen zijn gesloten dus zien we nog wat we met de fietsen doen.

maandag 30 december
Nongkhai
mooi weer minder fris.

Vandaag een beetje hangen, kijken, lopen en luieren. En even schrijven in dit cafe. Zonet nog even langs de boulevard gezeten en gekeken naar de toeristen die elkaar bij een namaak oud postkantoor fotograferen. Vanmiddag gaan we naar de trein en dan naar Bangkok.

Maar natuurlijk denken wij nu ook aan het einde van de vakantie. We missen het fietsen nu al dus gaan dit zeker nog eens doen, het was fantastisch en elke dag weer een verrassing!!!!!!1
Hierna nog een paar daagjes Bangkok misschien nog naar het paleis van de koning en/of een tempel maar we zien wel. Ons hotel is al voor ons geregeld en oud en nieuw vieren we in Bangkok.

Om 16.00 uur gaan wij op de fiets richting de trein naar Bangkok. Sjaak heeft bij het station een fietsverhuur gezien en er was gister ook een grote markt dus denken wij dat dit wel een geschikte plek is om onze fietsen achter te laten. Nou........ pfff... dat viel tegen!! Toen wij bij het station aankwamen zagen we geen markt, oeps vandaag niet. Er zitten wel 2 monniken op een bankje tegenover het station, maar er is geen fietsenverhuurbedrijfje. Dus........ ga ik naar de monniken met een bladzijde uit ons dagboek waar in het Thais geschreven staat dat wij onze fietsen willen schenken aan een school voor de beste meisjes en jongensstudent (basisschool). Dit hebben wij al een week geleden door een Thaise vrouw laten opschrijven die met een engelsman getrouwd is.
De monniken kijken en wijzen richting trein. Daar staan de tuctucs en een grijze bustaxi en wij denken, nee die krijgen de fietsen echt niet!!Gelukkig zien wij zelf een local eettentje en fietsen er naar toe.
Het briefje geef ik aan de vrouw die staat te koken. Ze kijkt en roept haar zoon van ongeveer 10 jaar oud, hij moet het voorlezen, zij kan zelf niet lezen. Sjaak haalt de tassen alvast van de fiets en we mogen de fietsen daar neerzetten. De vrouw heeft een zoon en dochter zien wij dus denken we, als de fiets niet op een school terecht komt, is dit ook wel goed zo. We gaan met onze tassen naar de trein en kopen nog even wat eten voor in de trein. Terwijl we staan te wachten blijft de moter van de trein draaien, zeker wel een uur. Echt een stinktrein!! Een van de conducteuren drinkt een flesje energie drank en gooit het zo in de bloembakken op het perron, viespeuk. Je ziet in Thailand ook veel afval langs de weg, vooral veel plastic. Je krijgt ook overal plastic omheen en de mensen houden zich niet met het millieu bezig.
Gelukkig valt de stank in de trein wel mee als hij rijdt. Ook is het fijn dat de trein niet zo hobbelt als de andere trein van Bangkok naar Chiang Mai, we hebben dan ook heerlijk geslapen in de trein.

Nel en Margreet alvast van harte gefeliciteerd!!!!!1
En iedereen alvast een prettige jaarafsluiting en een goed 2014!!!
Linda, Casper, Paul een Tineke heel veel dikke knuffels!!!!

Liefs;
sjaak en marry

• 30 December 2013 - 08:24

Marianne En Jan:

Lieve Marry en Sjaak, jullie maken een prachtige tocht, en ik ook een beetje door wat jullie zo beeldend beschrijven en door de prachtige foto's. Maar het zit er weer bijna op, wat gaat het toch snel. Wij wensen jullie een mooie jaarwisseling en een goede thuisreis. Misschien zien we elkaar in Nederland de komende weken. We komen eind januari terug uit Sri lanka. We gaan vandaag Hailoe, onze kat, naar zijn logeeradres brengen en morgen vertrekken we. Gijs en Laila zijn gisteren vertrokken. Dit wordt dus nog een druk dagje.
    Geniet nog van ieder minuut en heel veel liefs van ons,
    Marianne

• 30 December 2013 - 10:03

Theo:

Marie en Sjaak

wat een leuk reisverslag, ik vind het leuk om te lezen en de foto's te bekijken.
    we zien jullie weer op Dekker dag.

Theo

• 30 December 2013 - 21:21

Dik En Nel:

Wat hebben jullie een geweldige reis gemaakt. Nog een paar dagen, dan zijn jullie weer in Nederland. Maar nu op dit moment is het bij jullie al oudejaarsdag. Wij wensen jullie een heel bijzondere jaarwisseling toe en een goede terugreis. Tot ziens in het nieuwe jaar!
    Dik en Nel

• 31 December 2013 - 10:39

Paul:

Hallo ouders,

Mooi al die fietsverhalen. Helaas nu weer klaar. De tijd gaat hoer echt snel. Voelt als een paar weken geleden dat we samen gegeten hebben. Maar nu al bijna weer terug. Is het nog gelukt om de fietsen kwijt te kunnen? Veel plezier nog de laatste dagen in Bangkok. Fijne jaarwisseling.

Liefs paul en tien

• 31 December 2013 - 13:34

Thea Dekker:

Hoi Mar en Sjaak, heerlijk de verhalen. Vonden jullie de beelden in Nongkai niet geweldig? Ik vond het overweldigend zo groot en hoog. Heb gelijk weer even onze foto's erbij gehaald om ze te bekijken. Wat heerlijk dat jullie het zo naar je zin hebben gehad. Nu nog een paar dagen BKK, geniet er nog even van. Liefs Bruun en Thea

• 31 December 2013 - 18:26

Martien En Frida:

Lieve Marry en Sjaak
    Wij wensen jullie een prachtig en sportief 2014! Tot gauw.
    Liefs, Martien en Frida

• 01 Januari 2014 - 16:14

Petra:

Hoi reizigers,

Wat leuk om jullie verhalen te lezen, heb ze keurig bijgehouden en genoten van het kleurrijke verslag. Nog veel plezier in Bangkok en een goede vlucht terug. Dat zal wel even wennen zijn om weer terug te komen in onze grauwe winter maar gelukkig hebben jullie lekker zon kunnen opdoen!

• 01 Januari 2014 - 17:56

Ron En Emmy:

Hoi Marry en Sjaak,
    Wat hebben we weer genoten van jullie mooie reisverhalen. Jammer dat het weer bijna voorbij is.
    We wensen jullie natuurlijk een heel goed en gezond 2014 en een hele goede reis weer terug naar huis.