Chat Trakan - Nakhon Thai - Dan Sai - Reisverslag uit Dan Sai, Thailand van Marry en Sjaak Groot - WaarBenJij.nu Chat Trakan - Nakhon Thai - Dan Sai - Reisverslag uit Dan Sai, Thailand van Marry en Sjaak Groot - WaarBenJij.nu

Chat Trakan - Nakhon Thai - Dan Sai

Door: Sjaak en Marry

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

21 December 2013 | Thailand, Dan Sai

Lieve allemaal,
Bedankt voor alle reacties, leuk om te lezen over Nederland en Frankrijk natuurlijk. Piet heel veel sterkte met het genezen van je operatie en Linda en Casper succes met de werkzaamheden aan jullie huis en hopelijk is het snel droog in Nederland. Van Sjaak moet ik even alle collega's een fijne vakantie toewensen en bedanken voor het invallen. Paul en Tineke en Linda en Casper een extra knuffel van ons. Sjaak is even zijn fototoestel aan het ophalen (vergeten), dus zit ik nu alleen in dit internet cafe waar allemaal jochies computerspelletjes aan het doen zijn.
Het gaat erg goed met ons geen last van onze darmen meer en we voelen ons super. Nu, jeetje op dit moment hoor ik een klap en ligt er iemand op straat. Ik heb gevraagd of ze een ambulance bellen en dat doen ze. Hij ademt gelukkig en er staan veel mensen omheen maar.... dit is effe naar. Wel een beetje paniek nu.... Raar om nu aan ons reisverslag te beginnen maar dat ga ik nu doen. Gelukkig daar is de ambulance hij wordt op een brancard gelegd(wel stuntelig) maar hij beweegt, god zij dank!!!

vrijdag 20 december
Chat Trakan - Nakhon Thai 36 km
uitstapje watervallen 20 km
Het is vanmorgen echt fris!! Sjaak heeft zijn jasje aan en ik mijn vest.
Gelukkig Sjaak is weer terug en de ambulance is weg. Even schakelen om terug te gaan naar ons verslag. We zijn als enige eerste bij de ingang van het park bij de watervallen. De vrouw bij de kassa is ook net binnen en heeft gebreide handschoenen aan (winter hier). Het is een heel mooi park waar je ook kunt kamperen, tentje huren en genieten van de natuur. Wij hebben vier watervallen gezien, allemaal verschillend en even mooi. Het was wel een stevige klim om bij de 2de te komen, gelukkig was het droog want anders was het niet te doen. Bij de 1ste waterval waren de mannen een kuil aan het dichten dat gaat hier als volgt: 2 mensen hakken grond los uit de berg, 2 mensen scheppen een zak vol en 2 andere mensen sjouwen de zak op een soort brancard naar de kuil. Zo houden ze genoeg werk. We zien ook veel vrouwen een beetje bladeren aan het vegen en verstoken. We gaan weer terug naar het begin van de route, ons guesthouse en komen later langs een Wat (tempel), waar we de rijst , die we gister gekregen hebben, offeren aan Boedha. Dan ondekt Sjaak dat hij niet meer snel kan fietsen, oeps zijn achterband is nu slap. Even pompen doorfietsen maar nee hoor dit wordt binnenband verwisselen.
Voor de eerste klim gaan we even wat eten, we zijn bang dat we anders niets meer tegenkomen. Gelukkig vinden we een eethuisje en wijs ik de tauge, ei en noedels aan. De vrouw showt ons nog even het vlees uit de koelkas, no knikken wij beleeft. Als Sjaak betaalt krijgen we een kam bananen cadeau, bofkonten zijn wij. We zien veel palmbomen die gekweekt worden voor de palmolie voor eten en cosmetica. Ook liggen er veel stukken, biet, wortel of zoete aardappel te drogen op en langs de weg, we rijden er omheen. Als we bijna bij ons resort zijn maar beiden erg moe, stoppen wij even bij een stalletje die watermeloen heeft. We pauzeren en eten en een oud vrouwtje wil graag een gesprek met ons voeren. Maar wij kunnen geen Thais, zij geen Nederlands of Engels dus gebaart sjaak uiteindelijk door zijn schouders op te halen " Ik weet echt niet wat u bedoelt" . Zij doet dit na, en loopt schouderophalend en lachtend naar haar dochter, wij liggen in een deuk. Dan blijft ze bij ons en vertelt hele verhalen, kijkt hoe wij eten en doet ons af en toe na. Wel heel grappig uiteindelijk krijgen wij nog een stuk pompoen of wortelachtige groente om op te eten. Wij vinden het niet zo maar zij zijn er dol op zo te zien, dus netjes opeten zoals we zijn opgevoed en bedanken voor meer door naar onze buik te wijzen. Nog een klein stukje en we zijn bij ons schattige bungalowtje op palen met een balkonnetje ervoor. Onze fietsen staan onder ons bungalowtje. De meiden die aan het vegen zijn giebelen wat af. Opfrissen, wassen en dan wat geld pinnen in het dorp. Een lekker kippenpootje van de grill op de markt opgegeten, mmmm. We kopen nog bier en chips voor op ons balkon. Nog een spelletje pesten (ik gewonnen) en daarna op tijd naar bed. Het lijkt wel echt vakantie!!!!!

zaterdag 21 december
Nakhon Thai - Dan Sai 42 km

Vandaag veel zware klimmetjes volgens het boekje maar gelukkig is het een korte route.
De meiden van ons resort hadden het heel erg koud, jas, sjaal, muts en handschoenen aan. Wij in korte broek aan met een vest/jasje aan. Ons ontbijt bestaat uit koffie dus besluiten we onze eigen thee te gebruiken en Sjaak heeft bij het winkeltje om de hoek sandwiches met iets zoets ondekt, dus die halen we even snel. Met manderijnen en bananen toe kunnen we van start.
Het is een graad of 15 maar er is frisse wind en natuurlijk weer tegen, ach het kan niet allemaal meezitten.
De eerste 12 km is glooiend voor de eerste klim van 10 tot 14% drinken we even een blikje koude koffie uit een local winkeltje in de koeling ontdekt. De vrouw van de winkel moesten we hiervoor wakker maken, in Thailand is iedereen erg relaxed. We komen hier minder Wats tegen en de huizen zijn hier wat eenvoudiger. Het verbaast ons dat wij evengoed zoveel eten en drinken kunnen kopen. Na 21 km wordt de tocht erg zwaar maar ook heel erg mooi!! Elke klim is gewoon weer een plaatje en daardoor lijkt het gemakkelijker te doen. De korte hevige klimmetjes van soms 14% overwinnen we.
Heel leuk we komen 2 Nederlanders op de fiets tegen. Zij doen onze route maar andersom. Even gezellig kletsen en ervaringen uitwisselen. Hoe is het mogelijk maar wel weer fijn om Nederlands te praten. Verderop is een oude vrouw zaden aan het drogen, ik denk van bloemen ze lijken op de akkelei in het groot. Dan zijn we bijna in Dan Sai en zien hoog in de bergen een prachtige tempel dus besluiten we om er nog maar een extra klimmetje bij te doen, het is de moeite waard
We zien hier vrouwelijke monniken met witte gewaden aan. We steken wat wierook aan om Boedha te bedanken voor de mooie reis en ons welzijn. Dan gaan wij naar ons resort waar we een leuke kamer hebben met een gezamenlijk balkon. Er worden 2 campingstoelen voor ons neergezet en wij kunnen genieten van het uitzicht. We lunchen (een beetje laat) vlak om de hoek bij een enthousiast meisje van 26 jaar die dit eethuisje met haar moeder runt en ook nog eens heel goed engels kan praten. Ze vertelt ons dat hier 3 tempels zijn, de mooie die we gezien hebben, een witte oude tempel die is gebouwd ter ere van het beeindigen van de oorlog met de Laotianen (vele jaren geleden) deze gaan we morgen bekijken. Ook is er een tempel waar mensen komen die speciale wensen hebben (bijvoorbeeld zwanger willen worden).
Bij deze tempel zie je rare maskers (vinden wij). Overigens kun je die hier ook kopen en maken ze die hier. Ik heb nog een leuk blousje gekocht en natuurlijk van Sjaak zijn geld, wel 199 bath (5 euro). 's Avonds nog even internetten zoals je leest. Zonet liep het allemaal vast dus nu zitten wij op de laptop van het meisje van het eethuisje. Inmiddels hebben we ook weer een bord nasi en gamba's op, mmmmmmm.

• 22 December 2013 - 10:24

Corrie:

Hoi Marry en Sjaak

Wat super om zo veel mooie en leuke dingen tegen te komen op jullie reis.
    Het lezen is ook genieten. Heel veel succes.

Veel goeds en groetjes van Corrie

• 22 December 2013 - 21:45

Ron En Emmy:

Hoi Marry en Sjaak,

Het is iedere keer weer leuk om de mooie verhalen over al jullie belevenissen te lezen.
    Hebben jullie al geteld hoeveel bananen jullie hebben gegeten?
    Wij wensen jullie een heel speciale kerst in Thailand.

Groetjes van Ron en Emmy