Savankhalok - Uttaradit - Chat Trakan - Reisverslag uit Chat Trakan, Thailand van Marry en Sjaak Groot - WaarBenJij.nu Savankhalok - Uttaradit - Chat Trakan - Reisverslag uit Chat Trakan, Thailand van Marry en Sjaak Groot - WaarBenJij.nu

Savankhalok - Uttaradit - Chat Trakan

Door: Sjaak en Marry

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

19 December 2013 | Thailand, Chat Trakan

Woensdag 18 december
Savankhalok - Uttaradit 80 km

Vanochtend voelen wij ons beiden niet helemaal lekker en denken dat dit komt van de 2 koude fruit shakes van gister op de markt waar we in gesprek kwamen met een onderwijs echtpaar waarvan de vrouw redelijke engels sprak, dus doen wij vandaag voorzichtiger met eten.
Het is vanmorgen fris als wij starten met fietsen maar later is het alweer warmer maar wij hebben bijna alles tegenwind.
Een lange vlakke rit, met als laatste stuk langs een wat saaiere weg.
Na 20 km komen wij bij Si Satchanalia Historical Park met oude tempels en Chedis (torens) uit de 12de tot 15de eeuw. Ook dit valt onder Unesco wereld erfgoed. Het lijkt erg op Old Sukhothai maar toch weer anders, we waren al om 9.30 uur op het park en we waren de enige toeristen, handig voor de foto's. Dit is een mooi onderhouden park waarin de verschillen ruines staan. Omdat in dit gedeelte niet alle ruines staan en een vrij grote verderop zijn we doorgefietst, het was de moeite waard. Hierdoor weken we af van de route en fietsten we langer langs de wat saaie weg. Onderweg was er veel mais te koop, je ziet zo 4 stalletjes na elkaar met hetzelfde. Ook zien we veel vrachtwagens met hoogopgestapeld suikerriet, zo hoog dat ze zeker niet onder de viaduct door passen in Wognum. Ook kunnen ze door hun vracht niet hard rijden en komt er een zwarte walm uit de uitlaat. Gelukkig is dichtbij, waar we langsfietsen de fabriek en zijn we daar vanaf. We eten noedelsoep, vegetarisch zo lekker heb ik het nog niet gehad hier. Onderweg kopen we nog 1,5 kam bananen die door de vrouw achterop onze bagagedrager gebonden worden. Bij mij boven de grote zaaddozen van de bomen, ik heb ze nog.
Dan komen we moe, we zijn er vandaag helemaal klaar mee, aan in ons echt VIP hotel. Erg duur wel 850 bath is ongeveer 20 euro, daarvoor kamperen wij goedkoop in Frankrijk, dus wat zeuren we eigenlijk. De fietsen worden keurig door Sjaak en iemand van het hotel naar binnen gedragen. Het hotel heeft een zwembad daar kijken we naar maar doen er niets mee en een heel mooi marmeren vloer, een bad, handig voor de was. Nog even op de markt lopen, nog wat eten en op tijd naar bed want morgen krijgen we de langste route en best zwaar denken we.

donderdag 19 december (Hoera Tineke K. Gefeliciteerd!!)
Uttaradit - Chat Trakan 92 km

We gaan om 7.00 uur uit bed en naar beneden om van ons VIP ontbijt te genieten. Mmmmmm zo lekker broodjes, eitje, vers fruit, jam , sap, thee, koffie en een gebakje. Alles smaakt ons weer goed en we voelen ons prima nu.
Het is weer fris vanmorgen, het is ook nog maar 8.00 uur als wij fietsen.
Al snel is het weer heerlijk warm en we hebben voor de wind!!
De route is erg mooi en afwisselend, we fietsen een tijdje langs de spoorlijn en als we de spoorweg overmoeten komt de trein. De spoorbomen gaan geheel naar beneden tussen 2 palen een grappig gezicht.Tijd voor een stop en we ondekken in een van de vriezers koude koffie en kopen er cocus honing snoepjes bij, zalig en goed voor de energie. Later zagen we een paar jongens boven in de electriciteits palen om dit te reparen, geen arbo hier dus. Een stukje verder zien we een vrouw de plaatselijke lekkernij maken. Een uitgeholde bamboe steel gevuld met een soort suiker denken wij. Even een kopen en achterop mijn fiets doen, een foto maken maar we moeten nog proeven hoe het smaakt.
Hierna zien we een oude vrouw iets aan het hakken. Ik denk van specerijen maar als ik dichterbij kom zie ik dat het hout is heel fijn.
Even vragen dus (gebaren of je het kunt eten ) en ze knikt ja, wij denken een soort van pruim tabak. Een zware klim komt er bijna aan, volgens de beschrijving dus gaan we eerst even lunchen. Vandaag zie ik in de pannen dat het mie wordt met tauge en ei met wat groen erbij. Een flesje cola erbij en wij genieten.
Dan gaat de echte klim beginnen, 1,5 km stevig klm van 7 tot 10 %. Later nog een stuk van 5%. Het is zwaar hoor, we zweten maar komen altijd fietsend boven. Daarna gaat de weg glooiend verder en dit is best te doen. Onze billen doen wel wat zeer dus ga ik staan op de fiets. Onze fietsbroeken helpen ook wel goed hoor en als je op de bestemming ben is het alweer vergeten. We komen heel veel honden tegen, ze zijn meestal rustig of zelfs bang van ons. De honden liggen soms lekker midden op straat en genieten van de warmte. Voor mij is het ook soms plastijd en dan zoeken we een Wat (tempel) op, die zijn er heel veel en daar zijn meestal schone wc. Nu ook en als wij er komen zitten er veel mannen in groepjes en vlak bij de wc. vrouwen in een groep te eten. Als wij komen beginnen ze meteen te giebelen en houden ons nauwlettend in de gaten.
Sjaak krijgt spicy eten aangeboden maar bedankt beleeft. Dan krijgt hij een zakje witte rijst aangeboden en ik later ook. Dit doen we in de fietstas en geven het wel een keer aan de Boedha (offeren) of aan de monniken.
Na ruim 90km. komen we bij ons guest house aan. Een mooie kamer, lekker douchen, wassen en fietsen naar het dorp. Daar langs de markt, een biertje drinken en nog bij een voetbalwedstrijd kijken die daar bezig is voor de school. Het Thaise publiek zit met eten en sterke te genieten van deze wedstrijd. Een hoop plastic en afval ligt dan ook aan de kanten.
's Avonds weer lekker eten papaya salade met een paar garnalen, rijst met ei voor mij en met wat kip voor Sjaak. We schuiven op uitnodiging van een engelsman/Thaise aan en al kletsende genieten wij van deze maaltijd.
Een heel leuk stel die een maand geleden getrouwd zijn. De man doet is in verzekeringen en heeft al veel landen gezien. Samen wonen ze op een boerderij hier in de buurt waar wij weer van harte welkom zijn.

• 19 December 2013 - 14:12

Marianne En Jan:

Lieve Trotters, heerlijk al die verhalen over lekker eten, zere billen, sjieke hotels en tempels. Maar ook wel zwaar af en toe lijkt me. Fijn dat jullie dat nu nog zo kunnen doen. Het lekkere weer hier is nu afgelopen. We hebben afgelopen week nog buiten geluncht en koffie gedronken, maar nu regent het. Maar we klagen niet, want de winter begint heel laat dit jaar en over een paar weken zitten we net als jullie ook in de zon, van Sri lanka. Ondertussen genieten we van de zon die jullie resiverslag ons brengt.
    Liefs,
    Jan en marianne

• 20 December 2013 - 08:57

Jan :

Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen, we rijden a.h.w. met jullie mee en genieten er ook van. En wat die honden betreft, je mag van geluk spreken dat ze bang zijn van jullie, hier bi ons in de Morvan bewaken de honden het erf, en als je erlangs moet zie je heeeel veel tanden.
    Liefs Jan

• 21 December 2013 - 10:00

Linda:

Lieve papa&mama,
    Wat een mooie reis! Erg leuk om jullie verhalen te lezen. Fijn om te horen dat het goed met jullie gaat en dat jullie de routes af kunnen fietsen, jullie maken echt veel kilometers!
    Wij gaan zo weer lekker aan de slag, we wilden de boeidelen rondom de uitbouw gaan vervangen vandaag, maar ik denk dat het toch een binnenklus wordt vanwege de regen....
    Dikke Kus van Linda en natuurlijk ook van Casper

• 21 December 2013 - 10:32

Dik En Nel:

Jullie hebben al heel wat gezien in Thailand en genieten er enorm van. Leuk dat wij het kunnen mee beleven via de verhalen en mooie foto's.
    Veel groeten en reisplezier. Dik en Nel

• 21 December 2013 - 11:28

Ria En Cor:

Hoi lieve familie,
    Weer even jullie reisverhalen gelezen. Wat een mooie belevenissen daar in thailand.
    Lekker eten, een goede slaapplaats, wat wil je nog meer!
    Mooie foto's, die ons doen denken aan Vietnam en andere oosterse landen.
    Gelukkig hebben jullie een goede conditie, want jullie fietsen stug door!
    We wensen jullie vanuit het frisse, natte A'dam (we zitten nu in Rosa's appartement, zij zitten ook in Thailand, maar dan op een relax-eilandje) hele speciale kerstdagen toe.
    Wij denken aan jullie!
    Liefs Ria en Cor

• 21 December 2013 - 11:28

Piet En Gerdien:

Hallo Sjaak en Marry, wat leuk al die verhalen, maar wel zwaar lijkt me.
    ik hoop dat jullie niet al te ziek zijn geweest?
    Piet is dinsdag geopereerd, het scheurtje was toch groter dan verwacht,3 cm maar het kon wel gehecht worden, dus een lange terapie.
    Hij heeft weinig pijn en slikt alleen paracetamol, alleen het slapen is wat minder, dus overdag een tukkie.
    We wensen jullie nog een fijne reis en doe voorzichtig.

heel veel groetjes van Piet en Gerdien

• 27 December 2013 - 18:45

Cor En Ria:

Fantastisch dat jullie dat weer doen.
    Geniet er maar lekker van, wij genieten van jullie verhalen, toppie
    Liefs Cor en Ria