Chiang Mai - Li - Reisverslag uit Thoen, Thailand van Marry en Sjaak Groot - WaarBenJij.nu Chiang Mai - Li - Reisverslag uit Thoen, Thailand van Marry en Sjaak Groot - WaarBenJij.nu

Chiang Mai - Li

Door: marry en sjaak

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

13 December 2013 | Thailand, Thoen

12 december donderdag
Chiang Mai - Langphun - Banhong 80 km

Lieve allemaal,
Het gaat heel goed met ons en we kunnen alweer het een en ander vertellen over onze reis. Speciale knuffels voor onze kids

Vandaag willen we 2 routes op 1 dag doen, dit is te doen het is vlak en het aantal km samen valt erg mee. Onze fietsen zijn in orde en met onze bepakking gaan we om 8.15 uur van start. De weg zoeken in het begin is spannend maar later rijden we langs een rechte weg. Een beetje druk hier en daar maar het verkeer rijdt heel rustig. We komen buffels, rijstvelden, zilverreigers en heel veel tempels tegen. We hebben heerlijk kip met rijst en papaya gegeten in een tentje langs de weg, zie foto.
De mensen zijn erg nieuwsgierig naar ons en onze fietstocht. Met handen en voeten kunnen wij redelijk veel duidelijk maken. Nog even bij Wat Chama Thewi die bekend is om zijn 3 Boedha afbeeldingen in de stupa (toorn naast tempel). Dan weer verder langs kweekbakken met vissen. Wij zien hier wel heel veel mooie Thaise huizen, ook hutjes maar hier is het wat rijker. Ook kwamen we nog een Katholieke kerk tegen. Ons hotelkamer ziet er mooi uit en we kunnen ook heerlijk buiten zitten want om 15.30 waren wij alweer klaar met fietsen.
Nog even wandelen langs het Thaise winkelcentrum (ha ha) en lekker gebabbeld met een biertje erbij. Sjaak heeft nog een mooie foto genomen van de vuilnisophaler. 's Avonds heerlijk gegeten aan de overkant van de weg, gewokte groente en gebakken rijst gemaakt door een man/vrouw.
Om 20.00 uur lagen wij alweer moe en voldaan in ons bed.

Vrijdag de 13de (oeps) december.
Als dit maar goed gaat.........
Ban Hong - Li 71 km
Vanmorgen geen ontbijt in ons hotel dus maar een paar bananen gegeten en een kopje thee in het stalletje. Maar..... wat is thee leg dat maar uit.
Gelukkig was er een winkeltje bij het stalletje en daar heb ik de thee aangewezen en ben naar de waterbak gelopen, hoera daar is de thee.
We rijden weer langs dezelfde drukke weg, een alternatief is er niet.
Maar toch genoeg te zien. De weg is heuvelachtig en dit kost meer energie dan gister ook door onze bagage. Veel mensen steken hun duim op als ze ons zien fietsen en wij zeggen Sha Ba Die Kaa (goedendag) tegen de mensen. We kopen fruit, al zes of meer bananen op en hebben nu een soort van Sinaas/Citroen vrucht die de Thaise graag voor ons klaar maakt (foto). We fietsen langs de Wat hoog in de bergen en gaan er even kijken want is voor de Thai een beroemde Wat. Meteen krijgen we een enveloppe waar onze donatie in moet en ?? we moeten wat invullen, we hebben 1 brief mee voor Chariya. Ik doe per ongeluk de brieven in de geldbak voor het vissenvoer van de heilige vissen maar het komt vast wel goed. Dan merken wij dat het de 13de is we fietsen langs een erg ongeluk, de auto ligt op zijn kop. Veel mensen kijken maar wij fietsen gewoon door, er is genoeg hulp. Een stukje verder horen we muziek en zien stalletjes aan de overkant. Een sport voor scholieren waar natuurlijk ook eten en drinken bij hoort. Wij profiteren hier van en kopen mie en groente en bananen in deeg en natuurlijk cola voor suiker aanvulling. Ondertussen genieten we van de sportdag en het giebelen van jong en oud.
Later horen we weer muziek, best vrolijk en zien heel veel mensen in een stoet ergens achteraan lopen. Natuurlijk stappen wij af om te kijken wat er is. We zien dat het een begrafenis is een mooi omhulsel van de kist op een kar wordt naar de Thaise crematorium gerezen. Wel bijna 100 mensen zijn aanwezig, keurig in zwart. Wij krijgen meteen fris aangeboden en mogen rustig blijven kijken. Dan krijgen wij een soort bamboe bloem welke wij later moeten offeren aan de dode. Het is een man van 87 horen wij later en geliefd in zijn dorp. Als de seremonie afgelopen is wordt het lichaam verbrand en tegelijk vuurwerk afgeschoten, ik schrik ervan waardoor de Thai moet lachen.
Na ongeveer een uur kunnen wij op gepaste wijze weer verder fietsen en zijn onder de indruk van de ceremonie.
Nog 20 km en dan komen we in Li aan waar we nu in een leuke bunglow zitten en onze was aan de fietsen hangt te drogen.

Liefs;
Sjaak en Marry

• 13 December 2013 - 12:53

Henny En Jan:

We genieten mee van jullie fietstocht en alles wat jullie zien. Succes

• 13 December 2013 - 13:39

Fam. Nooij:

Hoi Sjaak en Marry,

Wat een mooie verhalen en leuke foto's!!
    We zijn helemaal niet jaloers hoor...
    De fietsen zien er ook goed uit.
    Als jullie steeds 2 fietsdagen in 1 stoppen kunnen jullie door fietsen naar onze familie haha.
    Niet teveel bananen eten he, dan raken jullie verstopt.
    We kijken uit naar jullie volgende verhaal. Veel plezier en genietze daar!
    ps. jack let goed op jullie huisje hoor.

groetjes fam. Nooij

• 15 December 2013 - 10:53

Annie En Theo:

Hallo Marry en Sjaak,

Wat leuk dat jullie Tessa gezien en gesproken hebben.
    Hoe krijgen jullie het voor elkaar om best veel kilometers te fietsen met bagage en nog tijd over houden om al het moois te bekijken?

Deze eerste week hebben jullie al weer het een en ander beleefd, leuke verhalen we zien al weer uit naar het volgende verslag.
    Ook leuke foto's , gelukkig dat het fototoestel nog in het hotel was!
    Veel plezier en goed fietsweer.

Marry en Sjaak

Lieve lezers, Wij zijn blij dat wij deze mooie reis kunnen maken. Het reisplan is bijna gereed. We beginnen in Bangkok met een korte fietsdag in een kleine groep en ook nog even op bezoek bij ons nichtje Tessa die in Bangkok woont. Daarna gaan wij met de trein of bus naar Chaing Mai en dan begint onze fietstocht van 18 dagen naar Udon Thani. Daarna gaan wij weer met trein of bus naar Bangkok om daar oud en nieuw de vieren. 2 januari vliegen wij weer terug, een ervaring rijker. Via deze site kunnen jullie ons volgen, als wij de gelegenheid hebben om een internet cafe te vinden. Geniet van de verhalen en de foto's, wij gaan genieten van deze fietstocht van ruim 1000 km. Liefs; Sjaak en Marry

Actief sinds 10 Nov. 2013