Li - Thoen - Thung Saliam - Reisverslag uit Thung Saliam, Thailand van Marry en Sjaak Groot - WaarBenJij.nu Li - Thoen - Thung Saliam - Reisverslag uit Thung Saliam, Thailand van Marry en Sjaak Groot - WaarBenJij.nu

Li - Thoen - Thung Saliam

Door: marry en sjaak

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

15 December 2013 | Thailand, Thung Saliam

Lieve allemaal,

Bedankt voor de reacties, het gaat nog heel goed met ons.
Misschien vinden jullie het wel wat veel al dat geschrijf van ons maar 's avonds vind je het leuk om iets anders te doen. De meeste plaatsjes zijn klein waar wij komen en na het eten is dit een leuke bezigheid.

Zaterdag 14 december
Van Li naar Thoen 50 km.
Vandaag moeten we de eerste 20 km klimmen en de rest is dalen, lekker!
De klim viel erg mee,we hadden het veel zwaarder verwacht. We hebben al 1 tijdschrift achter gelaten in het hotel dat scheelt weer gewicht voor mij. Sjaak heeft al het eten in de tas, bananen manderijnen noten en ik heb nog wat snoep voorin. Omdat we na 18 km geen eettentjes meer tegenkomen moeten we wat bij ons hebben. Water hebben we allebei altijd mee. Boven aan de berg kunnen we nog bananen kopen maar wat zijn ze groen. We vragen of ze wat gele hebben, zien wat liggen wijzen wat aan, zo gaat dat. En ja hoor er komen nog wat gele bij en een man op een brommer geeft ook nog wat gele bananen, zo schattig. We eten wat bananen bij dit stalletje en krijgen water en nog wat ander fruit erbij. De vrouw is aan het rijgen, het lijken slappe langebonen maar als je goed kijkt zie je dat het vlees is, darmen o.i.d, zeker voor op de BBQ en kippenklauwen liggen erbij, brrrrr. Onderweg komen we veel vrachtwagens tegen en de chauffeurs steken hun duimen omhoog en toeteren als ze ons zien fietsen.
Ik rij nog in een kuil (suf hoor) maar mijn band is nogheel (mazzel), het stond in de omschrijving dat er kuilen waren. Bij een heel gevaarlijke bocht komen we geestenhuizen tegen waar veel geofferd wordt. Wij denken om veiligheid of om doden te herdenken, de geesten krijgen van ons 2 snoepjes. Thoen is een klein plaatsje, we kopen er theezakjes omdat er in de hotels vaak alleen maar oploskoffie is en wel heetwater.
In Thoen zitten we in een VIP hotel, de duurste kamer voor wel 600 bath dit is ongeveer 15 euro. Maar........ zo VIP is dit hotel niet hoor, geen warm water en het achterplaatsje is een ravage, het bed is prima.
Sjaak zijn fietsshirt is helemaal gescheurd, dus heeft hij maar snel een ander handig local t.shirt gekocht. Toen we s'avonds zoals gewoonlijk in een local tentje zaten te eten zagen we een toespraak van een legerleider die de demonstranten waarschuwden om zich aan de wet te houden want anders grijpt het leger in, nou dat is best heavy. De mensen van dit eettentje keken er niet eens naar, hier leeft het allemaal niet zo, denken wij.

Zondag 15 december
van Thoen naar Thung Saliam 63 km
's morgens kregen we ons VIP ontbijt. 2 witte geroosterde broodjes, ei en Jam en onze eigen thee erbij,het smaakte goed.
Alles staat al ingepakt klaar om te vertrekken maar....... oeps Sjaak heeft een lekke band. Dus.... plakken maar en bij een benzine pomp op de goede druk laten oppompen, fietsen maar. Het is bewolkt en drukkend warm en af en toe een spatje. Vandaag moeten we klimmen, zo dit is wel even echt klimmen, stukjes van 10 %,13%,6% en 9% en tussendoor vals plat. Wij zijn drijfnat van het zweet maar de enthousiaste chauffeurs slepen ons naar de top. Na 10,5 km zit de ergste klim erop en kunnen we dalen. Tussendoor stopten we vaak hoor, zo ook bij een local supermarktje waar we weer fruit en sap/cola kochten, een vrouw gaf ons haar telefoon met haar zus uit Australie aan de lijn. Wij moesten met haar praten en we mochten gratis in haar resort in de buurt slapen. Jammer ons einddoel is een stuk verder. Tijdens het afdalen heb ik mijn remmen goed gebruikt maar Sjaak die durft wel ruim 50km per uur omlaag.
Mij te snel 40 vind ik snel genoeg. We horen opeens heel gezellige muziek dus natuurlijk even kijken en ja hoor weer een begrafenis, doorfietsen nu.
Ook komen we nu mooie rijstvelden tegen waar het nieuwe rijst op groeit.
Ook komen we veel rubberbomen tegen en ja hoor we zien het rubber hangen, ik neem een foto en de kinderen willen ook graag op de foto, eerst zijn ze verlegen maar als we weg fietsen hebben ze dikke lol.
Een aantal km. verder komen we langs een markt, etenstijd. Oeps ze verkopen daar veel rauwe vis ,ik zie nergens een wok. Een vis achter op je fiets gaat stinken maar.. we zien een winkeltje met chips sap en cola en genieten hiervan. Ik loop nog even rond om de bamboe box met kind te fotograferen en Sjaak wordt uigenodigd om te kijken naar een boxwedstrijd op de tv. Kom ik terug zie ik hem niet, oh je, een vrouw wijst waar hij zit, gelukkig maar.
Het laatste stuk wijken we af van de route want Sjaak heeft op de GPS het hotel gevonden, wauw dit is een veel leukere route moeten we meer doen. We komen dwars door wat dorpjes heen en komen zo bij dit super gezellige hotel terecht. Een warm welkom krijgen wij in het Jutamas Hotel.
Na de douche en was zijn we even gaan fietsen om een beroemde Wat te bezoeken. Het regent nu, we worden nat en vies en de wat is dicht, jammer.

• 15 December 2013 - 14:30

Jan En Henny:

Hallo Marry en Sjaak
    We zien jullie voor ons, daar in het oosten. Prachtige verhalen, wij genieten mee.
    Veel plezier, liefs vanuit Warmenhuizen.
    Jan en Henny

• 15 December 2013 - 14:45

Marianne En Jan:

He lieve globetrotters. Dat gaat lekker daar, aan jullie verhalen te lezen. Leuk hoor, om jullie zo te kunnen volgen. Pittige klimmetjes, lijkt me. Knap dat jullie dat allemaal doen. Gelukkig hebben jullie geen last van de onrust in het land. Daar maakten we ons een beetje zorgen over. Hier hebben we inmiddels de kerstspullen te voorschijn gehaald. Ik dacht een rustige kerst in Neuilly te hebben, maar Gijs, Laila en de kindjes vonden het leuk om hier te zijn met kerst. Iets minder rustig, maar wel heel leuk natuurlijk. We hebben hier nog steeds heerlijk zonnig weer. Wel koud, maar geen wind. Je kunt buiten zitten rond het middaguur. Blijf schrijven , he. Vinden we heerlijk.
    Dikke kus van ons!
    Jan en marianne

• 15 December 2013 - 16:22

Thea:

Hoi Mar en Sjaak, heel gezellig om te lezen, gewoon blijven doen hoor! En wat maken jullie al weer leuke dingen mee. De mensen in Thailand zijn wel gastvrij begrijp ik hieruit. Groetjes Thea

• 15 December 2013 - 22:39

Els Huitema:

Beste Sjaak en Marry,

Een blik geworpen op jullie site en de eerste verslagen gelezen. En natuurlijk de foto's bekeken want een plaatje zegt vaak nog meer dan een praatje.
    Zo te lezen en te zien beleven jullie het land heel intens. Wat dat betreft is deze wijze van reizen een geweldige manier om ook in contact te komen met de bevolking.

Geniet van jullie reis samen, een mooie start van een nieuw decennium Sjaak en een prachtige afsluiting van het jaar 2013 lijkt me.

Goede reis verder! Hartelijke groet, Els

Marry en Sjaak

Lieve lezers, Wij zijn blij dat wij deze mooie reis kunnen maken. Het reisplan is bijna gereed. We beginnen in Bangkok met een korte fietsdag in een kleine groep en ook nog even op bezoek bij ons nichtje Tessa die in Bangkok woont. Daarna gaan wij met de trein of bus naar Chaing Mai en dan begint onze fietstocht van 18 dagen naar Udon Thani. Daarna gaan wij weer met trein of bus naar Bangkok om daar oud en nieuw de vieren. 2 januari vliegen wij weer terug, een ervaring rijker. Via deze site kunnen jullie ons volgen, als wij de gelegenheid hebben om een internet cafe te vinden. Geniet van de verhalen en de foto's, wij gaan genieten van deze fietstocht van ruim 1000 km. Liefs; Sjaak en Marry

Actief sinds 10 Nov. 2013