Thung Saliam - Old Sukhothai - Sawankhalok - Reisverslag uit Sawankhalok, Thailand van Marry en Sjaak Groot - WaarBenJij.nu Thung Saliam - Old Sukhothai - Sawankhalok - Reisverslag uit Sawankhalok, Thailand van Marry en Sjaak Groot - WaarBenJij.nu

Thung Saliam - Old Sukhothai - Sawankhalok

Door: sjaak en marry

Blijf op de hoogte en volg Marry en Sjaak

17 December 2013 | Thailand, Sawankhalok

maandag 16 december
Thung Saliam- Old Sukhothai 54 km mooi weer

Vandaag gaan wij op de gps fietsen, spannend. We willen afwijken van de route. Omdat Sjaak op de gps het hotel al heeft gevonden moet het lukken. we beginnen heel leuk over een klein paadje, eerst door het dorp, dan over modder en grind paden en daarna komen we langs leuke dorpjes en heel mooie rijstvelden. Bij een stop staan we naast een rubberplantage, die zien we wel meer maar hier zijn ze ook nog aan het sap tappen. Dan zien we iets liggen te drogen en het is geen rijst maar wij weten het niet, dus stappen we af. We komen bij een Thaise familie waar toevallig de dochter net over is uit Engeland. Zij legt ons uit dat dit surrogaat thee is vanuit de bergen geplukt. Het schijnt heel goed te zijn voor je lichaam. Ik vraag of ik er 2 mag meenemen (heel klein is het). Ja maar ik krijg een zakje vol voor mee in de fietstas. Haar vader heeft ook nog vechthanen die hij af en toe laat vechten en als ze winnen kan hij ze voor meer geld verkopen. Dan zien wij een apart benzine station wat Sjaak even fotografeert. Even verderop fietsen wij op rood hard zand, we fietsen door en langs rijstvelden en weten niet hoelang dit gaat duren maar gelukkig niet al te lang. Bij een benzine station halen we notenkoek en cola. Bij de volgende stop kopen wij gele bananen want die in de fietstas zijn groen en smaken vies. Als we de bananen gekocht hebben geven we de groene aan het stalletje en we krijgen nu nog meer bananen, oei Sjaak zijn tas wordt zo wel erg zwaar dus snel wat eten.
Ook komen we nog een oude vrouw tegen op een net zo oude fiets haar bagage drager is verbreed met bamboe. Over het algemeen komen we bijna geen fietser tegen veel mensen rijden op de brommer, hele gezinnetjes en ook voor de lol voor kleine afstanden, merken wij.
Dan komen wij in Old Sukhothai aan en vinden het hotel met de gps, hoera!! Het is geen leuk hotel je kunt merken dat dit een toeristische plek is, de eigenaresse ziet je niet staan en is niet vriendelijk, even wennen dus. We zijn niet meer de enige toeristen. Na het douchen gaan we naar de oude ruines van de tempels uit 1300. (erfgoed Unesco). Wat Mohathat is de belangrijkste tempel. Deze is van de koninklijke familie geweest en het ziet er nog heel mooi uit. Het is een overblijfsel uit de gouden eeuw van het Siamese rijk. Je ziet mooie Boedha beelden en het is de moeite waard. Zo zijn wij een paar uurtjes bezig om dit te bewonderen en vast te leggen.
Naast onze kamer zit een stel uit Frankrijk van 29 jaar oud met een zoontje van 3. Zij zijn 3 maanden weg en reizen door Azie met het kind en met de rugzak, knap hoor. Gezellig zitten kletsen, overigens zijn hier veel fransen.

Dinsdag 17 september
Old Sukhothai - Sawankhalok 60 km
Fris weer we moesten zelfs een t-shirt met hempd aan maar al snel kon een van de twee weer uit. Noorden wind, we hebben zij/tegen maar het vlak en gemakkelijk te fietsen.
We fietsen vandaag deels uit het boekje en deels gps een mooie route meest nabij de Yom rivier.
We komen in het begin veel langs de landbouwers, je waant je 50 jaar of meer terug in de tijd. Oude traktoren, veel handwerk op het land. We zien mais, kool, rijst, suikerriet en natuurlijk bananen bomen die je overal tegenkomt. Bij de grote lunch stop gaan we weer eerst even in de pannen kijken (wat de pot schaft) want ons Thais blijft te zwak dus daarom wijzen wij aan wat wij willen. We hopen dan maar dat we het goede krijgen. De cola moeten we bij de buren kopen want dat hebben ze niet in dit eetstalletje. We eten noedels met groente lekker. Eerst krijgen we alles droog dus vraag ik er soep bij en ze weten wat het is, lekker!
Spontaan krijgen we van iemand een zak kroepoek, dat mag in mijn tas, lekker licht!! Ik wilde onderweg naar een Wat (alleen om de wc) en toen we terug fietsten riep een man ons. Hij was aan het vruchten plukken in een mandje met een stok eraan en liet ons dat proeven. Sjaak mocht ook even plukken we kregen meteen een zakje mee,zo lief.
Dan fietsen we verder langs de rivier De Yom waar regelmatig stukken uit de weg zijn gespoeld door de overstromingen die in de regentijd plaats vinden via kleine paadjes komen we dan tocht verder, wel even hobbelen en goed sturen. We zien oude hangbruggen maar mogen daar niet overheen fietsen te gevaarlijk dus poseer ik even voor Sjaak op de gevaarlijke brug. Onderweg stoppen we veel want zien van alles gebeuren en willen natuurlijk alles weten. We zien mensen bananenbladeren rechtsnijden en opvouwen .Dit is om de kleine hoeveelheden eten in te pakken voor Thailand of export Japan horen we later. Ze vinden het leuk om op de foto te gaan en giebelen nog hard als we weg fietsen. Dan zien we lege zaaddozen drogen op een rekje of op het pad bij de huizen. De binnenkant wordt leeggeschraapt en gedroogd, dit is voor kussenvulling horen we van onze hoteleigenaresse. Ik heb al een tijdje geleden zo'n zaaddoos gevonden en achter op mijn fiets gedaan voor thuis, als deze het overleeft. De mensen die dit zien moeten hard lachen om mij. Om 14.00 uur komen we bij dit vriendelijke hotel aan.
Douchen, kleding wassen even wat drinken. We hebben zelfs een emmer ijsklonten op de kamer en onze was mag buiten drogen. We gaan lekker even naar de markt en wat zien we. Ja hoor Sprinkhanen en andere insecten gefrituurd kun je zo kopen maar wij slaan dit even over. Later laten we de foto zien aan de hoteleigenaresse maar zij eet ze ook, ze keek er zo vies naar!! Ik wilde nog wat plasticzakjes met soep enzo op de foto nemen en toen moest ik van de man ook even in zijn pan kijken met spicy soep erin. Het heet iets van Som . Even verder is een vrouw een BBQ aan het aanblazen met een ventilator en wij schieten in de lach. Iedereen is hard aan het werk voor de avondmarkt waar je kunt eten of het eten in plastic zakjes mee kunt nemen. Het is een drukte met alle brommertjes die voor de stalletjes staan om hun eten te kopen en mee te nemen. Ook de eettentjes zitten vol en wij genieten ook weer van een heerlijk maaltje rijst en groente geholpen door een Thaise lerares aan wie wij vertelde dat wij geen vlees wilde. Met een fruitshake toe zitten wij nu met onze buik vol achter de computer.

Oh ja; Carola gefeliciteerd en Tineke Koopman ook alvast nog vele jaren!!!
De collega's van D'ampten succes met actie SR wij hopen dat het een geslaagde week wordt!
Linda, Casper, Paul en Tineke extra knuffels van ons!!!

Liefs;
Marry en Sjaak

en........ nog bedankt voor de reacties voor ons is het heel leuk om wat te horen van het thuisfront

• 17 December 2013 - 14:30

Henny En Jan:

We hebben weer genoten. Mooi dat jullie zoveel zien en van de gebaande wegen afgaan, zien jullie nog meer speciale dingen

Marry en Sjaak

Lieve lezers, Wij zijn blij dat wij deze mooie reis kunnen maken. Het reisplan is bijna gereed. We beginnen in Bangkok met een korte fietsdag in een kleine groep en ook nog even op bezoek bij ons nichtje Tessa die in Bangkok woont. Daarna gaan wij met de trein of bus naar Chaing Mai en dan begint onze fietstocht van 18 dagen naar Udon Thani. Daarna gaan wij weer met trein of bus naar Bangkok om daar oud en nieuw de vieren. 2 januari vliegen wij weer terug, een ervaring rijker. Via deze site kunnen jullie ons volgen, als wij de gelegenheid hebben om een internet cafe te vinden. Geniet van de verhalen en de foto's, wij gaan genieten van deze fietstocht van ruim 1000 km. Liefs; Sjaak en Marry

Actief sinds 10 Nov. 2013